SoMe kampagne #NuKanViGåUd

Coronakrisen har ramt restaurationsbranchen hårdt. Men nu kan vi se frem til en genåbning, som lige fik et hurtigt skub fremad, så der bliver åbnet onsdag 21. april.

Dette er et oplæg til en SoMe kampagne, der sigter mod at skabe entusiasme og lokke folk hjemmefra og ud i restauranterne, lige så snart det er muligt. Den skal vise det liv og den glæde, der findes ude hos alle dem, der vil servere en god oplevelse, og at alle bag baren, ude i køkkenet eller ude på gulvet er klare og glæder sig til at se sine gæster igen.

opbygning

Vi bruger Instagram og Facebook som primære kanaler til kampagnen, der skal skabe kontakt direkte fra restauranterne til de mennesker, vi gerne vil have til at komme og bruge dem. Den kontakt skal være så direkte og personlig som mulig – lidt som når man er derude og spiser og oplever værtskabet, maden, vinen og de mennesker, der har gjort sig umage for at servere det hele til os.

Afsenderen på kampagnen er derfor de enkelte restauranter og helt konkret de mennesker, der er på gulvet, i køkkenet i vinkælderen eller endda er leverandører. Og vi skal bruge restauranternes egne sociale medier til at nå ud.

sådan gør du

Kampagnen er konkret bygget op om små tekster og billeder fra den konkrete restaurant skrevet, så den viser, at man er så klar på at åbne og – efter 21. april – at man ER åben og bare glæder sig til at tage mod gæsterne:

Billeder af staff koblet med kort, personaliseret tekst a la:

  • Fx billede af tjenere eller hele staff (glade) ved borde ude foran restauranten
    ”Vi har sat bordene frem udenfor på (restaurantens/barens navn) og glæder os til at se jer fra 21.april”
  • Fx billede af kokkene i gang i køkkenet, smilende og klargør aftenens service
    ”Vi er godt i gang med at gøre os klar til at servere for jer igen. Husk, du allerede kan booke dit bord nu. Vi ses 21.  april.”
    ”Vi er glade for, at vi har slået dørene op igen. Alle i køkkenet er i gang med at forberede en god aften til jer. Husk at booke bord på XX”
  • Fx billede af sommelieren/tjeneren med flaske/glas/i vinkælderen
    ”Vi har fundet vinen frem og gjort klar udenfor. Kom og nyd et glas, når vi åbner igen 21. april. Kom og besøg os på (restaurantens navn)"
    ” (Navn) har valgt vin til menuen, når vi åbner igen 21. april. Husk at bestille bord. Vi glæder os til at se jer igen”

Alle restauranter skal selvfølgelig bruge deres egen tone og stil i deres posts. Men det, der samler dette til en egentlig kampagne er, at alle bruger hashtags.

Vi samler kampagnen om et overordnet hashtag #NuKanViGåUd, som kan kombineres med flere supplerende tags, afhængig af restaurantens egne ønsker.

Eksempel: Vi har sat bordene frem udenfor og glæder os til at se jer fra 21.april #NuKanViGåUd #aamanns #juhu
Eksempel: Vi har sat bordene frem udenfor og glæder os til at se jer fra 21.april #NuKanViGåUd #aamanns #juhu

Kampagnehashtag: #NuKanViGåUd

For at kampagnen kan komme op og flyve, skal den have et momentum, som kun kan ske, hvis flere restauranter tager den til sig og begynder at poste på egne kanaler. Så skynd jer at begynde at poste og tagge.

Next step er at involvere gæsterne til at dele deres oplevelser under samme hashtags. Det kan vi gøre ved at opfordre folk på Insta og FB til at dele deres oplevelser derude – de tager jo alligevel billeder hele tiden – og anvende hashtagget #NuKanViGåUd, som jo er et statement, der gælder både for branchen og de gæster, der bruger den.